Jdi na obsah Jdi na menu
 


Podpora Královéhradeckého kraje

V množství dílčích událostí financování opravy lokomotivy 328.011 nesmíme opomenout dotační podporu od  Královehradeckého kraje, která umožnila dofinancovat důležitou část připravované opravy kotle lokomotivy v letošním roce 2023 u firmy SEA Kolín s.r.o.

Zejména  s ohledem na všeobecný nárůst cen se některé části a materiál objednávaly s předstihem, aby byly připraveny až do firmy doputuje samotný kotel lokomotivy.

 

Dotační fond Královehradeckého kraje č.22RG02-0096 našemu projektu pomohl udělením účelové neivenstiční dotace ve výši 300 000,- Kč na pořízení materiálu resp. výrobu celé sady nových kouřových a žárových trubek pro kotel lokomotivy a celé sady přehřívačových článků páry.

Město Rokytnice v Orlických horách jako spolumajitel lokomotivy podpořilo uvedenou dotační podporu částkou 14 000,- Kč, takže celková částka pro zhotovitelskou firmu činí 314 000,-Kč.

 

Zde je nutno malé technické vysvětlení. Žárové a kouřové trubky dle odborné terminologie slouží k odvodu spalin z prostoru topeniště v tzv. skříňovém kotli kde hoří oheň. Trubky jsou vodorovně vedeny válcovou částí kotle do dýmnice neboli prostoru pod komínem v přední částí kotle, kde spaliny proudí ven. Trubky jsou ve válcové části kotle obklopeny vodou a spaliny tak předávají  energii-teplo do této vody a napomáhají tak lepšímu vývinu páry. Za zmínku stojí též způsob upevnění trubek v kotli. Na straně topeniště jsou  jejich konce rozválcovány a ještě  ovařeny elektrickým svářením aby lépe snášely náročné tepelné namáhání. Jejich zakončení je navíc ještě chráněno klenutím z šamotových cihel které proud spalin odklání a brání tak přímému opalování. Opačný konec trubek v dýmnici je též rozválcován ale už není zavařen aby měl naopak jistou vůli kvůli tepelné dilataci kotle. Délka samotných trubek  u naší lokomotivy je lehce přes 3m.

Trubek menšího průměru tzv. žárnic má náš kotel 133 kusů a větších tzv. kouřovek 24 kusů.

kotel-trubky-barva.jpeg

Z  uvedeného plyne, že trubky samotné musí splňovat náročná kritéria na kvalitu materiálu a výroby a jedná se tedy o materiál na zakázku. Po dodání se musí speciálními přípravky konce trubek upravit a rozválcovat jako příprava na montáž do kotle. V dnešní době se tak dříve běžný materiál na opravu kotle stává drahou a podstatnou položkou na opravy kotle.

Druhá část financí byla použita na novovýrobu sady přehřívačových článků. Ty jsou v podstatě jakousi smyčkou z trubek zasunutou právě do kotelních trubek kouřovek, kde prouděním spalin z kotle přehřívají páru odebranou z kotle před vstupem do parního stroje. Pára tak ještě nabývá na objemu, více se vysuší od jemných kapiček vody a je tak více ekonomičtější provoz lokomotivy.

14..jpg

Díky dotaci od Královehradeckého kraje se tak podařilo tento důležitý materiál a díly zafinancovat.

Děkujeme.

Zde níže na odkazu je možno nahlédnout na opravy kotlů u firmy SEA Kolín s.r.o.

https://www.seacz.cz/opravy-parnich-lokomotiv/fotografie-z-oprav-lokomotiv/

logo_hk-kraj_a.jpg

 

 

 

Realizováno za finanční podpory Královéhradeckého kraje 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Práce a brigády 2022