Jdi na obsah Jdi na menu
 


LŽK poprvé využil dotace od Ministerstva dopravy ČR

21. 2. 2020

Letohradský železniční klub z.s. roku 2019 poprvé využil státních dotačních prostředků na renovaci historického vozidla.

Zde je krátký report o provedené akci v souladu s podmínkami dotace.

Ministerstvo dopravy ČR - program č.12766

“ Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel pro období 2017-2020”.

Název projektu: Renovace skříně vozu Be 3-5111

Celkové náklady na projekt: 70 000 Kč

Poskytnutá dotace činí: 46 000 Kč

 

Cíl projektu:

Cílem je renovovat a zprovoznit jeden z nejstarších dochovaných vozidel této řady typických  osobních vozů ČSD – vyroben Vagonkou Kolín v roce 1939, pod výrobním číslem 1530/1939 s původním označením Ce 3-3097.

V této etapě bylo hlavním cílem opravit kostru skříně vozu a to včetně oplechování. Nosné části konstrukce skříně byly silně poškozeny korozí a neodbornými zásahy předchozího provozovatele. Vůz po celkové renovaci bude sloužit jako provozuschopný  exponát Letohradského železničního klubu z.s. spolu s prezentací regionálního železničního muzea v  Rokytnici v Orlických horách. 

Vozů konstrukce „Rybák“ existuje ještě v různém stavu několik desítek kusů, ale z nejstarších vozů z první série jen nemnoho. Příběh záchrany vozu současného označení 55 54 24 21 268-9 se začal psát v polovině 90.let. Tehdy ještě sloužil v pravidelném provozu jako jeden z posledních vozů své řady na trati Doudleby  - Rokytnice v Orlických horách, zejména na ranním návozu cestujících z Vamberka do Doudleb. Kvůli vytápění při přepravě cestujících byla demontována jedna lavice sedadel a instalována kamna na pevná paliva, ale jinak vůz nebyl přeznačen ani nijak upraven jako vozy určené pro vojenské přepravy. Dodnes má např. i kluzná ložiska náprav. Též byl už příležitostně používán pro jízdy nostalgických vlaků v regionu. Po propadnutí revizních prohlídek byl odstaven v areálu DKV Česká Třebová a chátral. Členové LŽK z.s. o voze s místní historií věděli a v součinnosti se vznikajícím Muzeem lokálky v Rokytnici v Orl.horách začali uvažovat o jeho záchraně, což vyústilo k žádosti o odprodej od Českých drah a.s. Po několika letech jednání se nakonec prodej podařilo realizovat a vůz je nyní majetkem LŽK z.s. Stav vozu po odstavení z provozu se postupně horšil, zejména byla zjištěna silná koroze v prostoru bočnic vozové skříně, což je známá slabina konstrukce. Po částečném odkrytí oplechování se ukázala silná koroze i na samotné konstrukci skříně, na svislých stojinách skříně, včetně podélných úhelníků. Nutným  řešením byla celková oprava, zahrnující nejen výměnu samotných plechů bočnic skříně, ale i výrobu nových profilů nosných stojin skříně a kompletní vyvaření bočnic. Nelehké zakázky se profesionálně ujala firma Zámečnictví – Kovářství Hamřík z Letohradu a  nutno říci, že práci provedla v termínu a profesionálně v stanovené kvalitě. Nyní bude na řadě pokračování renovace, neboť ještě zbývá mnoho menších míst, zejména v nadokenním pásu a v několika nepříliš přístupných místech skříně. Poté bude následovat interiér a celkové dokončení opravy vozu. Vzhledem k situování do soupravy dalších vozidel v stejné historické epoše, bylo LŽK z.s.  vybráno označení Be3-5111. Časem tak bude provozní vůz se vztahem k místní historii.

1.742.258-doudleby-1996.jpg2.742.258-rokytnice-1996.jpg3.mikulasska-jizda-kraliky-1996.jpg

4.c.trebova-2010.jpg4.novy-podelna-uhelnik.jpg5.nova-stojina-skrine.jpg7.nove-lozisko-mechanismu-stahovani-oken.jpg8.vsudypritomna-koroze.jpg6.-opravena-kostra-bocnice.jpg9.novy-kryci-plech.jpg

 

Náhledy fotografií ze složky Rybák Be 3-5111