LŽK poprvé využil dotace od Ministerstva dopravy ČR
Letohradský železniční klub z.s. roku 2019 poprvé využil státních dotačních prostředků na renovaci historického vozidla.
Zde je krátký report o provedené akci v souladu s podmínkami dotace.
Ministerstvo dopravy ČR - program č.12766
“ Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel pro období 2017-2020”.
Název projektu: Renovace skříně vozu Be 3-5111
Celkové náklady na projekt: 70 000 Kč
Poskytnutá dotace činí: 46 000 Kč
Cíl projektu:
Cílem je renovovat a zprovoznit jeden z nejstarších dochovaných vozidel této řady typických osobních vozů ČSD – vyroben Vagonkou Kolín v roce 1939, pod výrobním číslem 1530/1939 s původním označením Ce 3-3097.
V této etapě bylo hlavním cílem opravit kostru skříně vozu a to včetně oplechování. Nosné části konstrukce skříně byly silně poškozeny korozí a neodbornými zásahy předchozího provozovatele. Vůz po celkové renovaci bude sloužit jako provozuschopný exponát Letohradského železničního klubu z.s. spolu s prezentací regionálního železničního muzea v Rokytnici v Orlických horách.
Vozů konstrukce „Rybák“ existuje ještě v různém stavu několik desítek kusů, ale z nejstarších vozů z první série jen nemnoho. Příběh záchrany vozu současného označení 55 54 24 21 268-9 se začal psát v polovině 90.let. Tehdy ještě sloužil v pravidelném provozu jako jeden z posledních vozů své řady na trati Doudleby - Rokytnice v Orlických horách, zejména na ranním návozu cestujících z Vamberka do Doudleb. Kvůli vytápění při přepravě cestujících byla demontována jedna lavice sedadel a instalována kamna na pevná paliva, ale jinak vůz nebyl přeznačen ani nijak upraven jako vozy určené pro vojenské přepravy. Dodnes má např. i kluzná ložiska náprav. Též byl už příležitostně používán pro jízdy nostalgických vlaků v regionu. Po propadnutí revizních prohlídek byl odstaven v areálu DKV Česká Třebová a chátral. Členové LŽK z.s. o voze s místní historií věděli a v součinnosti se vznikajícím Muzeem lokálky v Rokytnici v Orl.horách začali uvažovat o jeho záchraně, což vyústilo k žádosti o odprodej od Českých drah a.s. Po několika letech jednání se nakonec prodej podařilo realizovat a vůz je nyní majetkem LŽK z.s. Stav vozu po odstavení z provozu se postupně horšil, zejména byla zjištěna silná koroze v prostoru bočnic vozové skříně, což je známá slabina konstrukce. Po částečném odkrytí oplechování se ukázala silná koroze i na samotné konstrukci skříně, na svislých stojinách skříně, včetně podélných úhelníků. Nutným řešením byla celková oprava, zahrnující nejen výměnu samotných plechů bočnic skříně, ale i výrobu nových profilů nosných stojin skříně a kompletní vyvaření bočnic. Nelehké zakázky se profesionálně ujala firma Zámečnictví – Kovářství Hamřík z Letohradu a nutno říci, že práci provedla v termínu a profesionálně v stanovené kvalitě. Nyní bude na řadě pokračování renovace, neboť ještě zbývá mnoho menších míst, zejména v nadokenním pásu a v několika nepříliš přístupných místech skříně. Poté bude následovat interiér a celkové dokončení opravy vozu. Vzhledem k situování do soupravy dalších vozidel v stejné historické epoše, bylo LŽK z.s. vybráno označení Be3-5111. Časem tak bude provozní vůz se vztahem k místní historii.
Náhledy fotografií ze složky Rybák Be 3-5111