Jdi na obsah Jdi na menu
 


LŽK podruhé využil dotace od Ministerstva dopravy ČR

29. 12. 2020

Letohradský železniční klub z.s. roku 2020 podruhé využil státních dotačních prostředků na renovaci historického vozidla.

Zde je krátký report o provedené akci v souladu s podmínkami dotace.

Ministerstvo dopravy ČR - program č.12766

“ Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel pro období 2017-2020”.

Název projektu: Renovace skříně vozu Be 3-5111 ; 2.etapa rok 2020

Celkové náklady na projekt: 70 000 Kč

Poskytnutá dotace činí: 46 000 Kč

 

Cíl projektu:

Cílem je renovovat a zprovoznit jeden z nejstarších dochovaných vozidel této řady typických  osobních vozů ČSD – vyroben Vagonkou Kolín v roce 1939, pod výrobním číslem 1530/1939 s původním označením Ce 3-3097. Současné označení 55 54 24 21 268-9 .

V této druhé etapě bylo hlavním cílem opravit další část vozové skříně poškozené korozí, a to zejména nadokenní prostor a dále čelní části vozové skříně v prostoru nástupních dveří. Vůz po celkové renovaci bude sloužit jako provozuschopný exponát Letohradského železničního klubu z.s. spolu s prezentací regionálního železničního muzea v Rokytnici v Orlických horách. 

 

Po odstranění zkorodovaných plechů v nadokenním prostoru bylo zjištěno opět silné poškození konstrukce korozí. Byly vyrobeny krycí plechy z nového materiálu a po obroušení nosných částí konstrukce elektricky navařeny na místo. Bylo nutno nahradit novým materiálem pás po celé délce vozové skříně. Dalším prostorem k renovaci byly čelní partie skříně vozu v prostoru nástupních dveří. Zde proběhlo opět vyřezání zkorodovaných plechů a náhrada novým materiálem.Na čele vozu u ruční brzdy bylo zjištěno i poškození samotných výztuh, úhelníků skříně, které byly též nahrazeny novým materiálem. Následovalo kompletní vyvaření, vybroušení svárů a ochranný nátěr.

Zakázky se opět profesionálně ujala firma Zámečnictví – kovářství Hamřík z Letohradu a opět svoji práci provedla v termínu a profesionálně v stanovené kvalitě. Nyní je na řadě pokračování renovace z vlastních zdrojů, neboť ještě zbývá několik špatně přístupných míst, zejména v prostoru podlahy vozu a střechy vozové skříně. Poté bude následovat interiér a celkové dokončení opravy vozu. Vzhledem k situování do soupravy dalších vozidel v stejné historické epoše, bylo LŽK z.s.  vybráno historické označení Be3-5111. Časem tak bude provozní vůz se vztahem k místní historii.

 

Vývoj označení vozu:

Ce 3 - 3097

Be 3 - 5111

50 54 24-21 977 - 0

40 54 89 00 268 - 4

55 54 24 21 268 - 9

Fotodokumentace:

foto_01.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_02.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_03.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_04.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_05.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

foto_06.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

foto_07.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

foto_08.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_09.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_10.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_11.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

foto_12.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

foto_13.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

foto_14.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_15.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_16.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_17.jpg

 

 

 

 

 

 

foto_18.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

foto_19.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Rybák Be 3-5111