LŽK podruhé využil dotace od Ministerstva dopravy ČR
Letohradský železniční klub z.s. roku 2020 podruhé využil státních dotačních prostředků na renovaci historického vozidla.
Zde je krátký report o provedené akci v souladu s podmínkami dotace.
Ministerstvo dopravy ČR - program č.12766
“ Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel pro období 2017-2020”.
Název projektu: Renovace skříně vozu Be 3-5111 ; 2.etapa rok 2020
Celkové náklady na projekt: 70 000 Kč
Poskytnutá dotace činí: 46 000 Kč
Cíl projektu:
Cílem je renovovat a zprovoznit jeden z nejstarších dochovaných vozidel této řady typických osobních vozů ČSD – vyroben Vagonkou Kolín v roce 1939, pod výrobním číslem 1530/1939 s původním označením Ce 3-3097. Současné označení 55 54 24 21 268-9 .
V této druhé etapě bylo hlavním cílem opravit další část vozové skříně poškozené korozí, a to zejména nadokenní prostor a dále čelní části vozové skříně v prostoru nástupních dveří. Vůz po celkové renovaci bude sloužit jako provozuschopný exponát Letohradského železničního klubu z.s. spolu s prezentací regionálního železničního muzea v Rokytnici v Orlických horách.
Po odstranění zkorodovaných plechů v nadokenním prostoru bylo zjištěno opět silné poškození konstrukce korozí. Byly vyrobeny krycí plechy z nového materiálu a po obroušení nosných částí konstrukce elektricky navařeny na místo. Bylo nutno nahradit novým materiálem pás po celé délce vozové skříně. Dalším prostorem k renovaci byly čelní partie skříně vozu v prostoru nástupních dveří. Zde proběhlo opět vyřezání zkorodovaných plechů a náhrada novým materiálem.Na čele vozu u ruční brzdy bylo zjištěno i poškození samotných výztuh, úhelníků skříně, které byly též nahrazeny novým materiálem. Následovalo kompletní vyvaření, vybroušení svárů a ochranný nátěr.
Zakázky se opět profesionálně ujala firma Zámečnictví – kovářství Hamřík z Letohradu a opět svoji práci provedla v termínu a profesionálně v stanovené kvalitě. Nyní je na řadě pokračování renovace z vlastních zdrojů, neboť ještě zbývá několik špatně přístupných míst, zejména v prostoru podlahy vozu a střechy vozové skříně. Poté bude následovat interiér a celkové dokončení opravy vozu. Vzhledem k situování do soupravy dalších vozidel v stejné historické epoše, bylo LŽK z.s. vybráno historické označení Be3-5111. Časem tak bude provozní vůz se vztahem k místní historii.
Vývoj označení vozu:
Ce 3 - 3097
Be 3 - 5111
50 54 24-21 977 - 0
40 54 89 00 268 - 4
55 54 24 21 268 - 9
Fotodokumentace:
Náhledy fotografií ze složky Rybák Be 3-5111