Jdi na obsah Jdi na menu
 


Další dotace od Ministerstva dopravy

Zdravíme všechny příznivce!

Jak jsme již psali, uspěli jsme letos v programu Ministerstva dopravy č. 12767 „Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel v období 2021 – 2023“ a byla nám tak přidělena částka 321.000Kč na podporu další fáze opravy parní lokomotivy 328.011. Společně se spoluúčastí z naší veřejné sbírky se tak posuneme zase o kus dále. Navštívili nás kolegové z firmy Sonad Liberec, kteří odborně opraví některé části pojezdu a rozvodu parních strojů. Prvotním úkolem tak bylo přeměření celého rámu lokomotivy, rozměry jednotlivých otvorů, kde jsou kluznice, které drží vlastní ložiskové domky dvojkolí v rámu. Totiž typ CP600 ČKD má na rozdíl od velkých lokomotiv veřejných drah tu konstrukční odlišnost, že nemá stavěcí klíny kluznic, takže vůle ložiskového domku se vcelku nedá příliš seřídit a postupně se při opotřebení vše přenáší na jednotlivé spojnice dvojkolí a jejich ložiska. Toto konstrukční zjednodušení si zřejmě vynutil krátký rozvor dvojkolí 3m, který ale lokomotivě umožňuje průjezd obloukem o poloměru pouhých 90 metrů. Což byla jistě na křivolakých vlečkových tratích potřebná výhoda. Uvedené kluznice tím ale samozřejmě trpí a musí snášet značné namáhání. Po detailní prohlídce tedy bylo zjištěno nejen opotřebení ale bohužel i praskliny na dvojici kluznic, které tak budou muset být vyrobeny znovu. Obecně ale rám lokomotivy a jeho rozměry vcelku souhlasí bez nutnosti nějakých úprav,takže můžou být přesně vypočítány vůle a meze opotřebení pro opětovné usazení dvojkolí do rámu. Druhým důležitým úkolem bylo přeměření čepů samotných dvojkolí lokomotivy se zaměřením na opotřebení, ovalitu a jiné případné nedostatky. Defektoskopická kontrola již proběhla dříve bez závad. Měření se týkalo jak ploch samotné nápravy, tak čepů spojnic a ojnic. Naměřené hodnoty opotřebení naštěstí opět nepřekročily přijatelnou mez a bude možno dvojkolí použít. Případná oprava, resp. výměna čepů by znamenala velké finanční náklady a tím dlouhé odložení dalších prací. Tímto se nám velmi ulevilo… Další dobrou zprávou je, že firma KOS Krnov ukončila opravu a kontrolu listových pružnic a jejich závěsů, opět bez závažných vad, takže věříme ve splnění letošního cíle a to zavázání dvojkolí zpět do rámu lokomotivy do konce letošního roku.

Tímto chceme opět poděkovat vám všem, kdo naši práci podporujete, ať už příspěvkem na naši sbírku, tak veřejným hlasováním v soutěži sbírek na opravu kulturních památek, nebo i drobným příspěvkem při návštěvě Muzeum lokálky Rokytnice - Vamberk - Doudleby, všechny příspěvky i slova podpory nám dělají radost a pomáhají v malém kolektivu vydržet a mít motivaci vše dotáhnout do cíle. 

Díky!

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky 328.011 druhé oživení