Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rybák Be 3-5111

21. 2. 2020

Rybák Be 3-5111

Výrobce: Vagónka Kolín v.č.1530 z roku 1939

Dvounápravový osobní vůz s ocelovou svařovanou kostrou vozové skříně. Střecha je tvořena nýtovanými ocelovými pásy. Vnitřní konstrukce vozu a obložení je ze dřeva. Pojezd vozu tvoří dva jednonápravové podvozky konstrukce „Rybák“, které daly celé řadě vozů jméno. Ložiska náprav byla původně kluzná, nyní převážně valivá. Rozvor vozu je 9,4m. Nízkotlaké parní topení, později na sklonku provozu u některých vozů bylo doplněno kamny na pevná paliva. Prostor pro cestující rozdělen na tři kupé a jeden velkoprostorový oddíl. Celková původní kapacita vozu 69 sedících cestujících. Maximální provozní rychlost 80 - 100km/h dle typu nápravových ložisek.

Tento vůz pochází z první série této velmi úspěšné řady, vyroben ještě s třetí vozovou třídou s původním označením Ce 3-3097, od.r.1956 přeznačen jako vůz 2.třídy Be 3-5111. S dodávkami modernějších vozů celá řada těchto vozů přešla postupně na vedlejší tratě. Pravidelné nasazení ucelených souprav bylo ukončeno v 80.letech, ale samostatné vozy dále dosluhovaly na tzv. smíšených vlacích, kdy na nákladních vlacích byli přepravováni cestující v určeném voze. Další část vozů byla vyčleněna pro vojenské přepravy, což znamenalo instalaci kamen na tuhá paliva a demontáž části interiéru. Tento vůz byl využíván v smíšených vlacích v Doudlebách n.O. (do Rokytnice v O.h.) ještě roku 1996. Poté ještě krátkodobě vyjel v nostalgických vlacích a následně po propadnutí revizních prohlídek byl odstaven a chátral. V současnosti ještě existuje několik desítek kusů těchto vozů, s určením pro nostalgické vlaky. LŽK z.s. se podařilo po delším jednání vůz odkoupit od ČD a.s.

V roce 2014 se podařilo oslovit donátory pomocí „Burzy filantropie“ s příslibem finančních prostředků na zahájení opravy vozové skříně poškozené korozí, aby bylo možno vůz postupně vrátit do provozního stavu po více než desetiletém odstavení. Vůz má stále kluzná ložiska náprav a je jedním z nejstarších dochovaných vozů svého typu. V roce 2019 pokračovala oprava skříně, těžce poškozené korozí. Zde se podařilo zajistit finanční prostředky z dotačního programu Ministerstva dopravy na obnovu historických kolejových vozidel. Cílem je vůz opět zprovoznit a uvést do historického stavu ve vzhledu a stavu z  60.let, aby byl v souladu s dalšími vozy LŽK z.s.

Vývoj označení vozu:

Ce 3-3097

Be 3-5111

50 54 24-21 977-0

40 54 89 00 268-4

55 54 24 21 268-9

 

 

Náhledy fotografií ze složky Rybák Be 3-5111