Jdi na obsah Jdi na menu
 


T679.1529

11. 6. 2009

T679.1529 (781.529-3)

Je zástupcem slavné a početné řady dieselelektrických strojů vyráběných Vorošilovgradskou lokomotivkou v tehdejším Sovětském svazu v tisícikusových sériích.Lokomotiva T679.1529 byla vyrobena pod číslem 1753 roku 1973. Celý provozní život u ČSD a ČD lokomotiva sloužila v okolí Chebu a Sokolova, kde byla známá a oblíbená. S postupným ukončením provozu těchto lokomotiv naštěstí neskončila v kovošrotu, či prodána do zahraničí, ale k 15.7.1999 byla převedena už jako budoucí muzejní stroj do Letohradu. Není divu, v letech 1968 - 1995 byl Letohrad jednou ze známých lokalit kde byly tyto silné lokomotivy provozovány. Bohužel, díky shodě okolností a určité nepřejícnosti nadřízených složek se nepodařilo udržet v provozním stavu místní stroj T679.1202 přesto, ale dosud existuje jako zdroj náhradních dílů a nejstarší stroj své řady v České republice. Nově přidělený T679.1529 byl díky svému stavu s ohledem na budoucí použití odeslán na opravu do bývalých ŽOS Nymburk, kde obdržel i nový nátěr a detaily odpovídající stavu po dodání z výroby. Jedním z mála neoriginálních detailů je anténa vysílačky. Ještě zbývalo objednat repliky původních smaltovaných tabulek řadového označení a 4.ledna 2001 lokomotiva dorazila do svého nového domova. Díky záruce na opravu bylo nutno lokomotivu otestovat v běžném provozním nasazení na tradiční trati letohradských "Sergejů" do polského Mezilesí. Následně se tato trať stala cílem mnoha fotografů a fandů.

Po této slavné kapitole provozní kariéry už T679.1529 vyjíždí jen sporadicky na nostalgické akce či jízdy pro fotografy. Navíc díky omezení provozu depa v Letohradu je deponován v remíze DKV Česká Třebová. Přesto bude i nadále snaha lokomotivu udržet v provozním stavu k radosti všech fandů železnice. V rámci zpováděných změn byla později předena do depa Olomouc.

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky T679 1529